biuro@e-autopuls.pl

pon.-pt. 8:00-16:00

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

22 marca 2018

    Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.

 

     Dlaczego dynamiczna wymiana jest lepsza od statycznej? 

Często można znaleźć informację, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda? Oczywiście, że nie. Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym, jakość środka smarnego ma bardzo duże znaczenie. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi i środkom czyszczącym, jesteśmy w stanie wyczyścić cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów. Skrzynia biegów zostaje wypłukana ze starego płynu i osadów, następnie uzupełnione nowym olejem. Polecamy stosowanie oryginalych środków smarnych (lub zastąpienie ich produktami porównywlnej jakości). Następnie wymienia się filtr automatycznej skrzyni biegów. Dzięki temu, skrzynia biegów znów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień. Oczywiście takie efekty odczuwalne są w skrzyniach, które nie były wcześniej uszkodzone.Olej w ASB pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Takie wykorzystanie, powoduje jego degenerację i utratę własności. Na dodatek przepompowywany jest bardzo cienkimi kanalikami. Utrata właściwości oleju objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów (szarpanie, opóźnienia przy przełączaniu biegów, hałas). Lekceważenie tych objawów, doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii.

 

Nikt nie ma wątpliwości, że trzeba wymieniać olej w silniku. Podobnie jest w przypadku AUTOMAYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW.

     W samochodach niektórych marek można znaleźć informacje, że oleju w skrzyni się nie wymienia (m.in. BMW, Mercedes), że olej jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "całe życie" skrzyni biegów. Według producetów samochodów po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj ok 200 000 km) skrzynia nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Natomiast producent skrzyni biegów (np. w BMW - firma ZF), zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż 50 000 km. Skąd ta różnica? Odpowiedzią jest pytanie: co producentowi samochodu bardziej opłaca się wymieniać: całą skrzynię czy olej? Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden fakt - dla producenta samochodu najważniejszy jest "pierwszy klient", ten który kupuje nowy samochód. Obecnie, wyjątkowe są sytuacje, by pierwszy właściciel użytkował samochód więcej niż 200 000 km. Takiemu klientowi trzeba zapewnić stosunkowo niskie koszty eksploatacji nawet ryzykując przedwczesne zużycie podzespołów (stąd wydłużanie m.in. interwałów przeglądowych do 30 i więcej tysięcy kilometrów). Do 200 000 km nic poważnego nie powinno się wydarzyć, a potem niech martwi się kolejny właściciel. Zadwolony "pierwszy klient" wróci po nowy samochód.Obecnie firma Mercedes-Benz - po licznych skargach ze strony Klientów na szarpanie automatycznych skrzyń biegów - wycofuje się z polityki niewymiennych środków smarnych i zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż co 60 000 km.

 

Po wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów biegi zaczęły się przełączać wyraźnie gorzej. Dlaczego? Przyczyny mogą być dwie:

1. Skrzynia była już uszkodzona i wymiana oleju zbiegła się z awarią. Rzadko spotykana sytuacja, ale jednak się zdarząja.

 

2. Wymiana była wykonana metodą "statyczną". Wprowadzenie do układu nawet niewielkiej (3-4 litry) ilości nowego oleju o silnych właściwościach myjących, spowodowało oderwanie nagromadzonych w kanałach skrzyni biegów zanieczyszczeń (cząstek stałych) i ich przetransportowanie w okolice układu sterowania.

Zaczęły się blokować elektrozawory i stąd efekt szarpania, niewłaściwej pracy. Jedynym rozwiązaniem jest dokładne płukanie skrzyni biegów specjalnymi środkami, usunięcie CAŁEGO starego oleju i zastąpienie go świeżym (czyli pełny proces dynamicznej wymiany oleju).

 

Czy w każdym samochodzie możecie wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Dysponujemy sprzętem umożliwiającym taki proces w większości samochodów dostępnych na rynku wykorzystujących różne rozwiązania (w tym CVT, DSG, Multitronic i inne).

 

Jak wygląda procedura?

1. Do odpowiednio rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenie.

2. Układ smarowania ASB jest czyszczony ze środkiem myjącym (dolewanym do starego oleju).

3. Usuwany jest stary olej wraz ze środkami czyszczącymi ("wypchnięcie" zużytego płynu pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego - brak ryzyka pracy skrzyni "na sucho").

4. Świeży olej zastępuje olej przepracowany (olej jest ważony, ilość w pełni mointorowana). Proces wymaga zużycia ok 3 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego oleju.

5. Wymieniany jest filtr skrzyni biegów (nie każda ASB ma filtr wymienny).

6. Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.

7. Adaptacja skrzyni biegów do nowych warunków pracy (wykonywana za pomocą specjalistycznego komputera).

 

W celu zachowania prawidłowych warunków pracy, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów powinna być wykonywana nie rzadziej niż co 50 000 km!

 

WAŻNE!Usługa dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów jest pracochłonna, samochód pozostaje w serwisie od 4 do 8 godzin.

 

Zapraszamy na dynamiczną wymianę oleju do naszego serwisu www.e-autopuls.pl.

(+48) 733 537 377

biuro@e-autopuls.pl

pon.-pt. 8:00-16:00

Do stworzenia strony wykorzystano kreator stron www WebWave.

07-401 Ostrołęka

aleja Wojska Polskiego 2